Līdz gada nogalei dzelzceļa tīklā plānots slēgt sešas nerentablas pieturvietas, tostarp Kaibalā. Lai arī darbdienās mēneša laikā tie ir tikai 228 cilvēki, kuri iekāpj, un 206, kuri izkāpj Kaibalas dzelzceļa pieturā, jeb mazāk nekā cilvēks dienā, viņiem šī pietura ir nepieciešama. Tāpēc slēgšanas ekonomiskais pamatojums, ko, pēc OVV lūguma, sniegusi Autotransporta direkcija, šķiet visnotaļ cinisks. Proti, vilcienam neapstājoties minētajā pieturā, citi pasažieti mājās nokļūs pusotru minūti ātrāk…
OVV jau rakstīja, ka Valsts SIA «Autotransporta direkcija» Sabiedriskās transporta padomes pārstāvji paziņojuši par lēmumu līdz gada nogalei slēgt sešas dzelzceļa pieturas, tostarp arī Aizkraukles līnijā esošo dzelzceļa pieturu «Kaibala», «Dārziņi» un «Rumbula». Pamatojums – nelielais pasažieru skaits, līdz ar ko to uzturēšana neesot rentabla. Kaibalas iedzīvotāji par šo situāciju ir citās domās. Sociālo tīklu vietnē Facebook.com diskusijas nerimst.
Diāna Graviņa raksta: «Vai nav fantastisks cinisms attiecībā pret nelielo ciematu iedzīvotājiem. Manā gadījumā, Kaibalas. Mēs jau gadiem neeksistējam šai Autotransportai direkcijai. Teiksiet, ir autobusi. Nav! Lielākā daļa brauc garām, turklāt pastāv iespēja logā ieraudzīt «vietu nav», un ko tad? Vasarā fiziski izturīgajiem Kaibalas iedzīvotājiem ir iespēja aizcilpot gar ceļa nomali uz Lielvārdes staciju četrus – septiņus kilometrus, «lieliska iespēja» mosties agrāk un dzīvot veselīgāk. Bet ko darīt pārējās, gada tumšajās un nelabvēlīgajās laika apstākļu reizēs?! Šeit nav ne velo, ne gājēju celiņa. Turklāt ir iedzīvotāji, arī skolēni, kuriem jānokļūst Jumpravā, kurā neviens satiksmes autobuss neiegriežas, tātad personām bez sava auto un nepilngadīgām personām, jo vairāk, šis ciemats kļūst ar publisko transportu nesasniedzams (skolēnu autobuss kursē tikai mācību laikā un ir paredzēts izglītojamo pārvadāšanai, pieaugušie to nedrīkst izmantot savām vajadzībām). Kaibalas ciematā dzīvo gana daudz vecāka gadagājuma cilvēku, kā arī ģimenes ar bērniem, kuriem nav vienmēr vai vispār pieejams personiskais autotransports.»
Aspektam, ka, slēdzot Kaibalas dzelzceļa pieturas vietu, kaibaliešiem bez sava personiskā transporta vairs nebūs nekādu iespēju nokļūt kaimiņos esošajā Jumpravā, pievērsušies arī daudzi citi, jo no autoceļa Rīga–Daugavpils līdz aptuveni piecus kilometrus tālajam Jumpravas centram autobusi nekursē. Šobrīd Jumpravā ļoti ērti, būtībā, dažu minūšu laikā, var nokļūt ar vilcienu, kas turpmāk, iespējams, būs neiespējami. Iedzīvotājus satrauc arī, cik ērti vai neērti pēc dzelzceļa pieturas slēgšanas bērnu vecāki ar mazuļiem varēs nokļūt bērnudārzā, ko šobrīd rekonstruē bijušajā Kaibalas pamatskolā. Vai tas būs pieejams tikai vecākiem ar auto, – tā iedzīvotāji.
Ņemot vērā, ka ap Kaibalas dzelzceļa pieturas iespējamo slēgšanu diskusijas nerimst, OVV vēlējās noskaidrot, varbūt tam ir valstiski nozīmīgs ekonomisks ieguvums. Valsts SIA «Autotransporta direkcija» sabiedrisko attiecību vadītājs Viktors Zaķis skaidro, ka šobrīd dzelzceļa pieturā «Kaibala» apstājas un pasažieru apmaiņu veic 13 elektrovilcienu, kas ir 32 procenti no visiem posmā Rīga–Aizkraukle–Rīga kursējošajiem vilcieniem. «Proporcionāli no visiem uz un no Aizkraukles braukušajiem pasažieriem (211 489 pasažieri 2022. gadā) aptuveni 67 000 pasažieru gada laikā tādējādi pieturā «Kaibala» pavada 1,5 minūtes. Kopējais pasažieru, kas dodas uz vai no Aizkraukles stacijas, papildus patērētais laiks ir 67 000 reiz 1,5=100 500 minūšu jeb 1675 stundas gadā.
Vilcieni, kuru kustības sarakstā ir Kaibala, gada laikā šajā pieturā pavada aptuveni 118 stundu. Savukārt, pieņemot, ka pasažieris katru darba dienu brauc no Aizkraukles stacijas uz Rīgu un atpakaļ ar vilcieniem, kas šobrīd apstājas pieturā «Kaibala», gada laikā pieturā pavada aptuveni 11,5 stundas,» skaidro V. Zaķis, piebilstot, ka, slēdzot dzelzceļa pieturu «Kaibala», tiek ietaupītas arī elektroenerģijas izmaksas, kā arī paredzams darba samaksas un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto (VSAO) iemaksu samazinājums pārvadātājam. Gada laikā elektrovilcieni Kaibalā apstājas aptuveni 4745 reizes. Tiesa gan, cik pasažierus vajadzētu uzņemt Kaibalas dzelzceļa pieturā, lai apstāšanās tajā būtu ekonomiska, Autotransporta direkcijai atbildes šobrīd nav.
«Tomēr izmaksas nav galvenais kritērijs – daudz būtiskāk (ko nevar novērtēt naudas izteiksmē) ir nodrošināt lielākajai daļai pasažieru augstākas kvalitātes pakalpojumu, un braukšanas laiks ir ļoti būtiska pakalpojuma kvalitātes sastāvdaļa. Sasniegt izvirzīto mērķi – pārsēdināt autobraucējus sabiedriskajā transportā, nenodrošinot konkurētspējīgu kustības ātrumu, būs apgrūtinoši.
Papildus būtu jāņem vērā arī potenciālās pieturas rekonstrukcijas un uzturēšanas izmaksas, kas nav ATD pārziņā,» skaidro A. Zaķis.
Jautājumu, kāpēc gan kaibaliešiem, kuri arī strādā un šajā valstī maksā nodokļus, būtu jāupurē savas ērtības citu labā, ar ko viņi ir par citiem sliktāki, vēl jo vairāk, ja kaibaliešiem, kā jau iepriekš minēts, lai nokļūtu, piemēram, Jumpravā, nemaz nav citu alternatīvu, šobrīd tā arī paliek neatbildēts.