Kad pirms diviem gadiem negaidot tika pieņemts lēmums Ogrē slēgt «Swedbank» filiāli, bankas pārstāvji skaidroja, ka klienti ne tikai Ogrē, bet visā Latvijā arvien vairāk dod priekšroku finanšu jautājumu risināšanai digitālajos kanālos jebkurā sev ērtā vietā un laikā. Diemžēl par to, cik ērti tas ir senioriem, bankai bija maza daļa, un šobrīd novada iedzīvotājiem problēmu gadījumā nākas tērēt savu laiku un finanšu resursus, mērojot ceļu līdz tuvākajai bankas filiālei Rīgā.
«Iepriekš, lai veiktu dažādus maksājumus, apmeklēju «Swedbank» filiāli Ogrē. Man gan bija arī internetbanka un kodu kalkulators, jo viedtālruni nelietoju. Lai arī kodu kalkulatora podziņas ir nelielas un pirksti vairs lāga neklausa, bet tā lodziņš ir tik niecīgs, ka papildus brillēm ņemu lupu, pagasta bibliotēkā pakāpeniski to apguvu. Tomēr drošāk jutos, maksājot bankā. Kad Ogrē filiāli slēdza, nekas cits neatlika, kā pilnībā apgūt maksājumu veikšanu internetbankā, jo dzīvoju novada pagastā un jau nokļūt līdz Ogrei ir gana sarežģīti, kur nu vēl līdz galvaspilsētai,» stāsta Anitas kundze, kura saskārusies ar negaidītu problēmu – kodu kalkulators darbojas, bet tā ekrānā parādās uzraksts «batt 4» un «batt 5».
Pa pastu – pret drošības noteikumiem
«Aptaujāju paziņas, un vienai no kundzēm arī ik pa laikam kodu kalkulatorā parādās uzraksts «batt 2». Mani šī situācija ļoti uztrauc – ja kodu kalkulators sāk iziet no ierindas, es faktiski palieku bez iespējas veikt maksājumus,» stāsta Anitas kundze, piebilstot, ka zvanījusi arī bankas informatīvajam tālruni, kur viņai nekādi skaidrojumi nav sniegti, vien laipni atbildēts, ka, ja ir kādas problēmas ar kodu kalkulatoriem, lai vēršoties klātienē tuvākajā bankas filiālē, kas Ogres novada iedzīvotājiem ir Rīgā, Maskavas ielā 257, tirdzniecības centrā «Akropole», vai Aizkrauklē, turklāt iepriekš jāpierakstās uz noteiktu laiku. Kodu kalkulatorus pa pastu nevienam neizsūtot, tas esot pret drošības noteikumiem. «Bankas maksājumu kartes taču izsūta pa pastu, kāpēc nevar izsūtīt arī kodu kalkulatorus? Droši vien neesmu taču vienīgā, kurai ir tāda problēma. Varbūt to bateriju varu nomainīt pati? Lai aizbrauktu līdz Rīgai, man no savas pensijas jāsamaksā par ceļu vismaz 10 eiro, turklāt jāpatērē visa diena, un tad vēl droši vien par jaunu kodu kalkulatoru arī būs jāmaksā. Pērn banka palielināja arī maksu par kartes lietošanu. Ogrē joprojām darbojas «Citadeles» un «SEB bankas» filiāles. Laikam jāapsver iespēja mainīt banku, tikai nav jau nekādas garantijas, ka arī tās pēkšņi neaizslēdz filiāles Ogrē. Vai tiešām bankas ir tik nabadzīgas, ka nevar paturēt vismaz pa vienai filiālei novadu centros, turklāt Ogre tagad taču ir valstspilsēta,» sašutumu pauž Anitas kundze.
Meklēs risinājumus
Jautāts, vai patiesi šobrīd kodu kalkulatoru maiņa iespējama tikai klātienē bankas filiālē, «Swedbank» mediju attiecību vadītājs Jānis Krops atzīst, ka diemžēl tā tas ir.
«Ziņas par to, ka kodu kalkulatoriem, iespējams, sāk beigties baterijas, par ko liecina iepriekš minētie uzraksti, ir gana retas un vairāk uzskatāmas par izņēmumu. Kodu kalkulatora mūžs plānots aptuveni 10 gadu, un šobrīd pagājuši vien četri gadi, kopš tos ieviesa. Cik ilgi kodu kalkulators vēl kalpos pēc uzraksta «batt» parādīšanās, nevaru atbildēt, tas atkarīgs, cik bieži to izmanto. Apzinoties, ka atsevišķai daļai klientu var rasties grūtības ar kodu kalkulatoru maiņu, fiziski apmeklējot filiāles, «Swedbank» jau ir sākusi veikt izmaiņas klientu apkalpošanas procedūrā, lai paredzētu veidus, kā kodu kalkulatoru nomainīt attālināti. Tuvāko mēnešu laikā paredzams, ka šīs izmaiņas stāsies spēkā,» skaidro J. Krops, piebilstot, ka šajā gadījumā, ja kodu kalkulatora maiņa nepieciešama nekavējoties, klientiem ieteikts apmeklēt sev tuvāko bankas filiāli, iepriekš pierakstoties, vai nu izmantojot «Swedbank» internetbanku, kurai gan bez kodu kalkulatora nevar pieslēgties, vai arī zvanot pa tālruni: 67445555, bet mēģināt pašiem nomainīt bateriju gan nevajadzētu. Bankas pārstāvis norāda, ka kodu kalkulatori ir ierīces, kas paredzētas drošai lietošanai, tāpēc iejaukties to darbībā (iekšējos mehānismos vai atslēdzot ierīces barošanu) nedrīkst.
Bankas peļņa tik aug
Jautājums, kāpēc «Swedbank» Ogrē bija jāslēdz filiāle, tā arī paliek neatbildēts. Pat ja tā nebija tik plaši apmeklēta kā, teiksim, pirms 10 gadiem, kad rindā nācās aizvadīt pat vairākas stundas, par nabadzību, kāpēc vajadzēja slēgt filiāles, bankai nudien grēks sūdzēties. Latvijā pērn «Swedbank» peļņa bija 135 miljoni eiro, kas ir par 55,17 procentiem jeb 48 miljoniem eiro vairāk nekā 2021. gadā. Šim pieaugumam ir dažādi iemesli, un viens no tiem iedzīvotāju izmantoto pakalpojumu sadārdzināšanās. Tā, piemēram, pērn, 1. septembrī «Swedbank», tuvojoties jaunā mācību gada sākumam, nepatīkamu dāvanu sarūpēja skolēniem, viņu vecākiem un visiem citiem klientiem – teju miljonam Latvijas iedzīvotāju, paaugstinot bankas pakalpojumu cenas. Konta īpašniekiem, kuri sasniedz 65 gadu vecumu, vairs nepiemēroja līdzšinējo 50 procentu atlaidi «Swedbank» maksājumu kartes ikmēneša maksai. Parastās norēķinu kartes ikmēneša maksa no 85 centiem tika paaugstināta līdz 1,70 eiro. Palielināta arī maksa par vienkāršākā kodu kalkulatora izsniegšanu. Atliek vien cerēt, ka šie, dārgākie, kalkulatori ar laiku kļūs pensionāriem labāk saskatāmi un ērtāki lietošanā, kā arī kalpos ilgāk vai vismaz tiks rasts risinājums, kā tos nomainīt, ik reizi neapmeklējot bankas filiāli klātienē, ja reiz banka uzskatījusi, ka Ogrē tāda nav nepieciešama.