Ko nezinām par kafiju

[ A+ ] /[ A- ]

Zinātniekiem ir lieliski jaunumi kaislīgiem kafijas lietotājiem: uzskata, ka tumšā dzira samazina risku saslimt ar diabētu un Parkinsona slimību.

Mūsu kafija kultūra kļuvusi eiropeiskāka, tradicionālajai automāta kafijai ir aizvien mazāk piekritēju. Lielākā cieņā nāk stipra uzlietā kafija, lai gan automāta kafija ir labāka no veselības viedokļa.

Kāpēc ieteicamāka filtrētā kafija

Kafijā atrasts vairāk nekā 500 ķīmisko savienojumu, no tiem daži aizsargā šūnas no brīviem radikāļiem. Automāta kafija ir labāka nekā uzlietā kafija, jo automāta ūdens tiek uzkarsēts līdz 96 grādiem. Uzlietā kafija palielina kaitīgā holesterīna daudzumu asinīs. Automāta kafijai holesterīna palielinošās daļiņas paliek filtrā.

Dzert parasto vai bezkofeīna kafiju

Daudzi kofeīnu uzskata par sliktu un kaitīgu vielu. Tomēr maldās tie, kas dzer bezkofeīna kafiju, domājot, ka tā ir veselīgāka. Pētījumi pierādījuši, ka bezkofeīna kafiju dzerošie cilvēki, salīdzinot ar tiem, kas dzer parasto kafiju, biežāk saslimst ar Parkinsona slimību. Dzerot bezkofeīna kafiju, pazūd apmēram 1/3 no kafijas vērtīgajām īpašībām. Uzskata, ka gatavošanas laikā no bezkofeīna kafijas tiek atdalīts ne tikai kofeīns, bet arī citas veselībai noderīgas vielas.

Aizsargā pret pieaugušo (2. tipa) diabētu

Kafija samazina risku saslimt ar pieaugušo diabētu. Tiem, kas dienā izdzer 3 līdz 4 kafijas tases, apmēram par trešdaļu samazinās risks saslimt ar pieaugušo diabētu. Kofeīns stimulē aizkuņģa dziedzera beta šūnas, kas sintezē insulīnu. Tas var palīdzēt cilvēkiem, kam ir palēnināta insulīna izdalīšanās. Arī magnēzijs, kas ir kafijā, sastopams ne tikai kafijā, bet arī šokolādē. Magnēzijs līdzsvarojoši ietekmē šūnu cukura līmeni. Magnēziju izmanto arī sirds infarkta profilaksei un asinsspiediena samazināšanai.

Palīgs parkinsonisma ārstēšanai?

Parkinsonisms ir smadzeņu slimība ar bioķīmisku iemeslu – proti, organisms nepietiekami saražo neiromediatoru. Ar šo neiroloģisko saslimšanu saistīti kustību traucējumi, piemēram, roku trīcēšana, stīvas, lēnas kustības un ķermeņa sasvēršanās uz priekšu, kas rada iespaidu, it kā cilvēks šļūkātu kājas. Pētījumi pierādījuši, ka kofeīns var pasargāt no šīs saslimšanas. Turklāt ir droši dati arī par to, ka kafija mazina slimības izpausmes un palēnina tās progresēšanu.

Vairākas tases dienā

Tasīti kafijas ieteicams iedzert vismaz pēc maltītes, jo tas palēnina cukura uzsūkšanos no gremošanas trakta un tādējādi līdzsvaro cukura līmeni asinīs.

Lai gūtu labumu no kafijas veselīgās ietekmes, dienā vajadzētu izdzert vairākas kafijas tases. Tomēr, ja cilvēks jau sasirdzis ar pieaugušo diabētu, ar kafiju nav ieteicams pārspīlēt, jo tas var paātrināt slimības attīstību. Pastāv gan uzskats, ka kafijas veselīgo ietekmi nevar aizstāt pat ar kustībām. Sportiskiem un kafiju dzerošiem cilvēkiem bīstamība saslimt ar 2. tipa diabētu ir mazāka nekā tiem, kuri gan kustas, bet vispār nedzer kafiju. Tomēr melnā dzira nepasargā no diabēta, ja ir neveselīgs dzīvesveids. Liekais svars un smēķēšana iznīcina kafijas pozitīvo ietekmi.

Padomi kafijas pagatavošanai

  • Izvēlieties savai kafijas pagatavošanas metodei atbilstošu maluma pakāpi. Tā,  piemēram, pagatavojot kafiju kafijas automātā, piemērota būs vidēja maluma pakāpe, uzlejot kafiju tieši krūzītē – smalkāka maluma pakāpe, pagatavojot kafiju espresso kafijas automātos – ļoti smalka maluma pakāpe, bet izmantojot kafijas spiedkannu – rupjāka maluma pakāpe.
  • Izmantojiet svaigu ūdeni kafijas pagatavošanai. Ūdens sastāda līdz 98% kafijas tases satura, un tā kvalitāte būtiski ietekmē garšu.
  • Ieteicamais kafijas daudzums uz vienu 150 ml kafijas tasīti ir 6 grami. Protams, kafijas daudzums atkarīgs no katra individuālajām garšas īpašībām.
  • Izvairieties lietot vārošu ūdeni. Vispiemērotākā ūdens temperatūra kafijas pagatavošanai ir 92-96oC. Uzlejot kafiju zemākā temperatūrā, tā būs pliekana un negaršīga. Augstākā temperatūrā pagatavotā kafijā atbrīvojas trešās pakāpes komponenti, un tā kļūst rūgta.
  • Lai pilnībā izbaudītu kafijas garšu un smaržu, tā jāizlieto divu nedēļu laikā no pakas atvēršanas.
  • Pēc atvēršanas vienmēr aizveriet paku un glabājiet to cieši noslēgtā traukā, vēlams ledusskapī.
  • Pasniedziet kafiju uzreiz, lai pilnībā izbaudīto bagātīgo garšu un smaržu.
  • Lai saglabātu kafiju siltu, pārlejiet to termosā. Nekad nesildiet atdzisušu kafiju, jo tās garšas īpašības jūtami pasliktināsies.