Nerentablie kaibalieši paliks bez vilciena

[ A+ ] /[ A- ]

Autotransporta direkcijas Sabiedriskā transporta padome paziņojusi par lēmumu līdz gada nogalei slēgt sešas dzelzceļa pieturas, tostarp arī Aizkraukles līnijā esošās dzelzceļa pieturas «Kaibala», «Dārziņi» un «Rumbula». Pamatojums – nelielais pasažieru skaits, līdz ar ko to uzturēšana neesot rentabla.

Autotransporta direkcija (ATD) norāda, ka Rumbulas un Dārziņu stacijas nākotnē varētu tikt atjaunotas un integrētas Rīgas metropoles areāla sabiedriskā transporta sistēmā. Kaibalas gadījumā šāds variants diemžēl nav plānots – saskaņā ar ATD datiem pērn dzelzceļa pieturā «Kaibala» darbdienās vienā vilcienā iekāpis/izkāpis vidēji mazāk par vienu cilvēku. 

Jābrauc esot ar autobusiem…

«Autotransporta direkcijas» sabiedrisko attiecību vadītājs Viktors Zaķis norāda, ka ATD saņemts izvērtējums pētījumā par ilgtspējīgu integrētu sabiedriskā transporta plānu, kas veidots kā daļa no Rīgas metropoles areāla pilsētas mobilitātes plānā. Minēto pētījumu veikuši SIA «Ardenis» speciālisti. «Šajā kontekstā ir skatāmas dzelzceļa pieturas «Rumbula», «Dārziņi», «Cena», «Kūdra» un «Inčupe», bet, atkārtoti izvērtējot pieturas punktu «Kaibala», nav konstatēta tā būtiska ietekme uz pasažieru mobilitāti vai iespēju nokļūt galamērķī. Attālums no autobusu pieturas «Kaibala» līdz dzelzceļa pieturas punktam «Kaibala» ir aptuveni 500 metru,» skaidro V. Zaķis un piebilst, ka šobrīd pietura «Kaibala» ir iekļauta četru autobusu reisos no Rīgas – divu maršruta Nr. 7992 Rīga–Rēzekne un divu maršruta Nr. 7693 Rīga–Madona reisos (trīs reisiem izpilde katru dienu, vienam no pirmdienas līdz sestdienai) un divos autobusa reisos uz Rīgu maršrutā Nr. 7693 Rīga–Madona, izpilde katru dienu. «Vairāk pieprasīti ir reisi no Rīgas virzienā uz Kaibalu. Gar pieturu kursē arī citu reģionālās nozīmes autobusu reisi maršrutos Nr. 7010 Rīga–Jēkabpils, Nr. 7899 Rīga–Aglona–Preiļi, Nr. 7981 Rīga–Preiļi, Nr. 7556 Rīga–Dagda, Nr. 7989 Rīga–Madona–Lubāna, kurus potenciāli ir iespējams iekļaut kustības sarakstos,» skaidro V. Zaķis. Jautāts, kādi varētu būt nosacījumi, lai šajos reisos iekļautu pieturvietu «Kaibala», un vai pašu pieturvietu nebūtu iespējams pārcelt tuvāk ciematam, lai iedzīvotājiem krietnu gabalu līdz tai nav jāpārvietojas gar šosejas malu, kur nav gājēju ietves, V. Zaķis skaidro, ka viss atkarīgs no ekonomiskā izvērtējuma, proti, vai minētās izmaiņas ir finansiāli lietderīgas.

Nevar likvidēt visu, kas nav rentabls

Lielvārdes pilsētas un pagasta pārvaldes vadītājs Dzintars Žvīgurs, lūgts komentēt šo situāciju no pagasta pārvaldes un iedzīvotāju skatu punkta, teic, ka ne vienmēr visu drīkst vērtēt tikai un vienīgi naudas izteiksmē. Pat ja tie ir tikai daži simti, desmiti vai kaut viens cilvēks, kuram šis transporta veids nepieciešams, lai nokļūtu darbā un no tā atgrieztos, dzelzceļa pietura jāsaglabā. Ikviens nodokļu maksātājs, vai viņš dzīvo Rīgas centrā, vai lauku ciemā, ir pelnījis vienlīdzīgas tiesības, it īpaši kontekstā ar to, cik svarīgi ir, lai lauki neizmirst un cilvēki labākas dzīves meklējumos nepārceļas tuvāk galvaspilsētai vai vispār projām no Latvijas. «Nevar vērtēt tikai sausus statistikas skaitļus, aiz kuriem ir dzīvi cilvēki ar savām vajadzībām. Mēs nevaram likvidēt visu, kas nav rentabls. Daudzi šeit dzīvojuši jau gadiem, un ar šādiem lēmumiem viņu dzīve laukos ar katru dienu kļūst neiespējamāka. Tiek pieņemti lēmumi par skolu slēgšanu, daudzviet vairs nav pieejami pasta pakalpojumi, un arī lēmums par dzelzceļa pieturvietas slēgšanu ir viens no šiem negatīvajiem piemēriem. Jebkurš iedzīvotājs Ogres novada pašvaldībai un Lielvārdes pagastam ir svarīgs, lai kādi arī šie cipari būtu, tāpēc, protams, jebkuras pieturvietas likvidēšanu, vai tā ir dzelzceļa, vai autobusa pieturvieta, ja kaut vienam cilvēkam tā vitāli nepieciešama, viennozīmīgi neatbalstu. Ja visu pārvērstu tikai sausos skaitļos un statistikā, ļoti daudz kas būtu nerentabls. Iespējams, risinājums varētu būt nevis slēgt pieturvietu pilnībā, bet meklēt zelta vidusceļu, saglabājot vismaz rīta un vakara reisus, lai cilvēki var kaut nokļūt darbā un no tā atgriezties,» uzskata Dzintars Žvīgurs.

Pasažieri sašutumu pauž sociālajos tīklos

Arī sociālajos tīklos sabiedriskā transporta padomes lēmums par pieturvietu slēgšanu izraisījis lielu rezonansi un daudzi to nosoda, īpaši tie, kurus tas skar personīgi, un tādu nav maz. Iedzīvotāji ir pārliecināti, ka sabiedriskajam transportam jākursē arī tad, ja ir kaut viens cilvēks, kuram tas nepieciešams. Kāds sociālo tīklu lietotājs pauž, ka vilcienu satiksme ir pasažieru pārvadājumu mugurkauls. Tēlaini izsakoties, iesākumā salauza ribas – likvidējot veselas līnijas, tagad, ja tā var teikt, cērt pirkstus, un tas, visticamāk, tiek darīts autobusu pārvadātāju interesēs. Pasažiere, kura ar vilcienu ik dienu no Kaibalas brauc uz darbu, pauž satraukumu, jo nezina, kā turpmāk nokļūs darbā. Arī autobusu maršruti uz Rīgu rīta stundā un tāpat vakaros atpakaļ ir tikai divi. Ja darba laiks nesapas ar autobusu kustības grafiku, kā tikt mājās? Braukt ar vilcienu līdz Lielvārdei vai Jumpravai un uz Kaibalu iet kājām? Un ja kāds no autobusiem tehnisku iemeslu dēļ vēl neiet, kā tas nereti mēdz notikt, ko tad? Cita pasažiere piebilst, ka jau pirms četriem gadiem, kad samazināja vilcienu skaitu, kuri pietur Kaibalā, turklāt atceļot pirmo un pēdējo reisu, lai nokļūtu darbā, viņa bija spiesta iegādāties auto, bet ko darīt tiem, kas nevar to atļauties? Pasažiere piebilst, ka tāpēc jau arī tas pasažieru skaits pēdējo gadu laikā ir sarucis, ka samazināts vilcienu skaits, kuri pietur Kaibalā. Tā, piemēram, dienas vidū ir posms, kad jau tagad tur neviens vilciens nepietur gandrīz sešas stundas, un pēc tam statistikas veidotāji teic, ka maz braucēju… Kāds cits atceras reiz dzirdētu stāstu par ciemu Japānā, kur gribēja slēgt dzelzceļa staciju, taču to atstāja vēl uz vairākiem gadiem, kamēr skolu pabeidza vietējā meitene. Viņa bija vienīgā pasažiere, dodoties uz skolu un atpakaļ no tās. Bet arī viens cilvēks ir cilvēks.

Uzziņa

Kaibala ir C biļešu zonas gala stacija, kur ik dienu pietur seši elektrovilcienu reisi Aizkraukles virzienā un septiņi reisi Rīgas virzienā. Pieturas punktā nav biļešu kases. Pieturas punkts tika atvērts 1930. gadā. Stacijas ēka tika būvēta blakus vecajai stacijas ēkai 1935. gadā. Stacijas ēkā atradās uzgaidāmā telpa, kases telpa, dzīvojamā telpa un virtuve. Kase darbojās līdz 1995. gada 1. janvārim. Vēlāk stacijas ēkas ārpusē tika izvietots aparāts, kur varēja nokompostrēt braukšanas talonus, pēc konduktoru ieviešanas, biļete jāiegādājas vilcienā. Kaibalas stacijai tuvākā ir Lielvārdes stacija (pieci kilometri) un Jumpravas stacija (seši kilometri).