Tiesa atstājusi spēkā par viltus ziņu piemēroto sodu

[ A+ ] /[ A- ]

Kā sociālajos tīklos ziņo Ogres novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Egils Helmanis, 5.decembrī pēdējās instances tiesa atstājusi spēkā Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) naudas sodu 500 eiro apmērā, ar ko tā bija sodījusi Latvijas Televīziju (LTV) par pienācīgas precizitātes neievērošanu raidījumā «Vēlēšanas 2018. Partija fokusā». Tiesas lēmums stājies spēkā un nav pārsūdzams.

Egils Helmanis bija vērsies NEPLP saistībā ar sižetu minētajā raidījumā, kurā ticis pausts, ka «attiecības ar žurnālistiem [Helmanim – aut.] arī nav bijušas vieglas – Ogres mērs kļuva slavens, kad vietējiem medijiem lika parakstīt vienošanos, kas ierobežo iespējas kritizēt vietvaru».

NEPLP konstatējusi pārkāpumu un piemērojusi sodu

Sižeta autore ir televīzijas žurnāliste Olga Dragiļeva. Saņemot sūdzību, NEPLP uzsāka administratīvā pārkāpuma lietu pret LTV par pienācīgas precizitātes principa neievērošanu iepriekš minētajā raidījumā, bet pēc tam arī pieņēma lēmumu par LTV sodīšanu ar naudas sodu 500 eiro apmērā. Tas ir minimālais iespējamais sods par šāda rakstura pārkāpumu, bet maksimālais soda apmērs ir 2000 eiro.

Paša Helmaņa veidoklis par šo LTV sižetu ir šāds: «Lieki teikt, ka Dragileva apzināti meloja, jo nekad nevienam medijam neesmu licis parakstīt vienošanos, kas ierobežotu iespējas kritizēt vietvaru, un viņa to nevarēja nezināt. Tagad arī tiesa šos izteikumus oficiāli atzinusi par meliem.»

Melīgās informācijas pirmavots – radio korespondents Kupčs

«OVV» jau savulaik rakstīja par žurnālistu 2017.gada 25.aprīļa dokumentu, kuru kādam vai kādiem bija ļoti izdevīgi pasludināt par vienošanos starp Egilu Helmani, kurš toreiz bija Ogres novada domes priekšsēdētāja vietnieks, un Ogres un tās apkaimes mediju žurnālistiem. Ja atskatāmies vēsturē, tad 2015.gada augustā nu jau sen izčibējušā Ogres portālā «Daugavas balss» tika publicēta informācija un fotogrāfijas par E.Helmaņa dēla dzimšanas dienas svinībām. Tās autors bija faktiski anonīma persona, kas zem šīs publikācijas parakstījusies ar pseidonīmu «Vilis Dakša». Helmanis toreiz vērsās tiesā par savas ģimenes nomelnošanu, bet tiesa lēma, ka portālam jāatsauc šī informācija un jāatvainojas Helmaņu ģimenei. Tieši šī incidenta dēļ Egils Helmanis bija uzaicinājis uz tikšanos Ogres žurnālistus. Ņemot vērā, ka strauji tuvojās pašvaldību vēlēšanas, bet tajā pašā «Daugavas balsī» turpināja parādīties izdomājumu un apmelojumu pilni materiāli, politiķis lūdza žurnālistus vienoties, lai tamlīdzīgi gadījumi neatkārtotos. «Kritizējiet amatpersonas, kritizējiet deputātus, kritizējiet deputātu kandidātus, bet neaiztieciet viņu ģimenes. Tā ir tā robeža, kuru nevajadzētu pārkāpt. Tas ir zemisks solis. [..] Šāda vienošanās varētu Ogres novada «politisko virtuvi» padarīt tīrāku,» toreiz teica Helmanis.

Diemžēl arī informācija par šo Egila Helmaņa tikšanos ar žurnālistiem tika sagrozīta, turklāt, ņemot vērā, ka to izdarīja Latvijas Radio Ziņu dienesta korespondents Edgars Kupčs, šoreiz tas notika jau valsts līmenī. Kupčs, kurš pats uz tikšanos nebija ieradies, pēc pāris dienām publicēja sižetu ar nosaukumu «Ogres mēra vietnieks un vietējie žurnālisti vienojas neaizskart domi». Pēc tam, kad gan Helmanis, gan žurnālisti, kuri piedalījās preses konferencē, sāka protestēt, Kupčs publikācijas virrakstu nomainīja uz «Ogres vicemērs pirms vēlēšanām žurnālistiem piedāvā parakstīt vienpusēju «vienošanos»». Tiesa, lai nepazustu korespondenta uzietā «sensācija», pašā pretrunīgajā ziņā praktiski nekas labots netika, tādēļ tajā joprojām varam lasīt: «Īpašas attiecības ar medijiem izveidojušās arī Ogres novada domes priekšsēdētāja vietniekam Egilam Helmanim (Nacionālā apvienība). [..] Tādēļ īpašā preses konferencē Ogres mēra vietnieks žurnālistus aicināja parakstīt vienošanos viņu neaizskart.» To, ka šādi apgalvojumi ir nepatiesi, nesaskatīja pat Latvijas Žurnālistu asociācijas (LŽA) Ētikas komisija, kas izvērtēja korespondenta un LŽA biedra Edgara Kupča sižetu. Tiesa, vismaz tik daudz LŽA Ētikas komisija izdarīja, ka atzina – Kupčs nav ievērojis Ētikas kodeksu. Diemžēl korespondenta Edgara Kupča sižets ar sagrozīto un nepatieso informāciju joprojām ir visiem publiski pieejams – acīmredzot tieši to bija atradusi un savā raidījumā izmantojusi LTV žurnāliste Olga Dragiļeva, tādējādi sarūpējot savam darba devējam sodu par administratīvo pārkāpumu…

Sods atstāts spēkā – vai būs arī atvainošanās?

Kā sociālajos tīklos rakstījis Egils Helmanis, ziņa par piemērotā soda atstāšanu spēkā viņu iepriecinājusi, jo apliecina, ka pasaulē eksistē taisnīgums un meli nekad nepaliek nesodīti. Taču no otras puses pat šobrīd, kad spriedums jau ilgāku laiku ir spēkā, nekāds melu atsaukums nav izplatīts. «Par šo spriedumu nav pat ziņots, lai gan toreiz – kad NEPLP, reaģējot uz manu iesniegumu, pieņēma šo, kā tagad lēmusi tiesa, absolūti likumīgo, pamatoto un taisnīgo lēmumu – bija sižeti un raksti, kuros tika apgalvots, ka NEPLP pildījis manu politisko pasūtījumu. Smieklīgi. Jo man nekad nav bijis ne tādas varas, ne iespēju kādu ietekmēt,» pauž Helmanis.

«Sabiedriskie mediji tiek uzturēti par mūsu visu naudu. Kļūdīties ir cilvēcīgi un pēc šāda sprieduma būtu tikai loģiski, ja LTV un Dragiļeva atvainotos man un atsauktu nepatieso informāciju. Tas joprojām nav noticis, taču es, protams, ceru, ka šāda atvainošanās un atsaukums tiek gatavoti un jau tuvākajā laikā redzēsim tos LTV ēterā. Ja neredzēsim? Tad diemžēl mēs uzzināsim, kāda ir cilvēku, kas no citiem pieprasa nevainojamu reputāciju jebkurā jautājumā, patiesā seja, vērtības un izpratne par morāli un ētiku,» sava vēstījuma nobeigumā secinājis Egils Helmanis.

Ritvars Raits